Методичний посібник


Схвалено радою РМК (протокол № 3, від 15.01. 2015 р.)




Сокальський районний методичний кабінет
Сокальська спеціалізована
школа І-ІІІ ст. № 3




«Нестандартні уроки з літературного читання та української мови з використанням мультимедійних презентацій»





Сокаль-2015



Грисюк Т.А. – Нестандартні уроки з літературного читання та української мови з використанням мультимедійних презентацій. – Сокаль -2015


Рецензент: Кулик А.С. – методист відділу освіти Сокальської  РДА

Посібник рекомендовано для вчителів початкових класів. У посібнику вміщено зразки уроків, нестандартних за формою організації навчального процесу з використанням мультимедійних презентацій та творчі вправи на уроках читання.
Мета посібника – допомогти вчителям урізноманітнити структуру уроків і методи роботи, відійти від шаблонів, навчити учнів діяти творчо і самостійно, враховуючи індивідуальні особливості учнів, їхні інтереси.
До методички додається електронний диск, на якому розміщено мультимедійні презентації.



Комп’ютерний  набір та верстка  Грисюк Т.А.
Зміст
           Зміст……………………………….…………………….. 3
1.      Вступ…………………………………………………. …4
2.      Нестандартний урок з української мови
Тема уроку: «Корінь слова Спільнокореневі слова.»
2 клас………………………………………………….... 5
3.      Нестандартний урок з літературного читання
Тема: «Раз добром налите серце – ввік не прохолоне»
А. Дімаров «Для чого людині серце» 3 клас…..…… .18
      4.  Творчі вправи на уроках читання……………………. 31
      5.   Висновки………………………….. ………………….. 37
6.  Список використаної літератури……..……………… 39
7.  Додатки…………………………………….……………40








                                                   Вступ
      В сучасних умовах розвитку України перебудова системи освіти –життєво необхідний процес. Школа перебуває на етапі переходу до нового розуміння завдань, використання нових методів і підходів у навчанні. Однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії є нестандартні уроки з використанням мультимедійних презентацій.
    Для нестандартних уроків характерною є інформаційно – пізнавальна система навчання – пошук нових даних, розкриття внутрішньої сутності явищ через змагання, диспут. На такому  уроці вчитель може організувати діяльність класу так, щоб учні в міру можливості працювали самостійно, а він керував цією діяльністю. Крім цього такі уроки більше подобаються учням, ніж буденні навчальні заняття. Насамперед тому, що навчальний процес тут має багато спільного з ігровою діяльністю дітей.
    Відомо, що учні пізнають навколишній світ за допомогою почуттів. Проте,основним джерелом отримання інформації є зорові аналізатори. Тому невипадково, що 90% всієї інформації учні отримують за допомогою зору, а 10% за допомогою слуху. Зручний та ефективний спосіб представлення інформації за допомогою комп’ютерних програм – мультимедійні презентації. Вони поєднують в собі динаміку, звук і зображення, тобто ті фактори, які найбільш вдало зосереджують увагу дитини. Крім того уроки на яких використовуються мультимедійні презентації відображають один із принципів привабливості. Завдяки презентаціям, діти,  які зазвичай не відрізнялися високою активністю на уроках, стають активно висловлювати свою думку, міркують. Застосовуючи мультимедійні презентації підвищуємо рівень пізнавальної активності молодших школярів.
Тема уроку: «Корінь слова Спільнокореневі слова.» 2 клас

Тема: Формувати в учнів уявлення про спільнокореневі слова  на основі споріднених слів. Вчити виділити спільну частину споріднених слів – корінь. Збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати пам’ять учнів засобами усної народної творчості (заучування напам’ять  скоромовок).

Обладнання: предметні малюнки, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Хід уроку
І.  Організація учнів до уроку
1. Вчитель читає вірш.
                   Продзвенів дзвінок.
Починаємо урок,
З Божої ласки,
З маминої казки,
З щирого старання,
З вашого бажання.
2. Девіз уроку.
            (На екрані монітора – слайд №2)
            Не просто слухати, а чути.
            Не просто дивитися, а бачити
            Не просто відповідати, а міркувати.
            Дружно й плідно працювати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Фронтальне опитування.
-          З чого складається наше мовлення? (3 речень)
-          Наведіть приклади:
1 ряд – розповідні речення;
2 ряд – питальні;
3 ряд – спонукальні.
-  З чого складається речення? (Зі слів).
     2.   Проблемна ситуація
А чи знаєте ви, що в українській мові  є слова – родичі. Ціла родина, які  схожі між собою. Знайдіть таку сімейку у вірші.
(На екрані монітора слайд № 3 )

Віхола – метелиця вийшла за село –
Холодно метелиці у селі було.
Гув на вулиці вітрище
Що  у вербах вітер  так  і свище –
Вранці стихло … Випав сніг …
Сонце сяє, вітерець колише віти …
Як же вітерцеві  і сонцю не радіти?

-          Знайдіть слова родичі?
(Діти знаходять слова: вітрище, вітер, вітерець)

-          Дайте їм характеристику
(На екрані монітора слайд № 4)
 Вітер – спокійний, лагідний;
Вітерець – ніжний, грайливий;
Вітрище – сильний, середній вітер.

Вчитель: Їхню силу  і міць чути за звучанням. Хто найсильніший? А найніжніший?

  1. Каліграфічна хвилинка.

Каліграфічно записати слова – родичі
Вітер, вітерець, вітрище.

Усно складіть із ними речення.

ІІІ. Робота над новими матеріалом
        (На екрані монітора слайд № 5)
Повідомлення теми і завдань уроку.

Усі слова родичі про які ми з вами говорили – це сім’я. А сім’я живе  в одному домі. У мові прийнято цей дім називати гніздом, точніше словотворчим гніздом, в яке, як чарівні пташки « злітаються слова».

Тема сьогоднішнього уроку: «Корінь слова. Спільнокореневі слова.»

Сьогодні на уроці ми дізнаємося, які слова називаються спільнокореневими, навчимося складати словотворчі гнізда, визначати спільну частину споріднених слів – корінь.
          IV.  Формування поняття «Споріднені слова»
            (На екрані монітора слайд № 6)
  1. Розгляньте малюнки і доберіть підписи до них.
-          Що спільного є  між предметами, зображеними на малюнках?
( Кленок – це маленький клен, кленовий листок – частина клена)
(На екрані монітора слайд № 7)
  1. Запишіть слова в такому порядку в якому подано малюнки.
(Клен, кленок, кленовий листок.)
  1. Висновок
Отже, ці предмети – «родичі», вони споріднені між собою. Слова, які означають назви цих предметів (клен, кленок),  або виражають їх ознаку (кленовий) – теж споріднені.
Слова родичі можна називати спорідненими словами.
(На екрані монітора слайд № 8)
  1. Знайдіть у записаних словах спільну частину і позначте її дужкою за зразком.
     Клен, кленок, кленовий листок.
   
Зразок
     Сад, садок, садовий.

  1. Фізкультхвилинка

Раз! Два!Всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три!Чотири!Нахились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Всі веселі,
Крутимось на каруселі.
Сім!Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять!Десять!Відпочили,
І за парти дружно сіли.

  1. Робота з підручником
Виконання вправи 378 (колективно)
Прочитати слова. Назвати споріднені слова.
-          А які слова не є спорідненими з ними?Чому?
-          Виписати споріднені слова. Позначити у них дужкою спільну частину.
Гуска, гусочка, гусеня, гусак.

V.  Засвоєння поняття «Корінь»
(На екрані монітора слайд № 9)
1.      Розповідь учителя.

Послухайте, діти, казку.
Багато тисяч років тому жив був Корінь – літ - . Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А Корінь каже:
-          Посадіть мене, і я розростусь у велике гарне дерево.
Посадили люди Корінь – літ - , і став він рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій… Багато паростків з’явилося від Кореня – літ- . Усі вони були подібні до Кореня, але і соє щось у кожному з них було. Ось яке дерево виросло. Подивились люди, порівняли паростки і побачили, що в усіх одна спільна частина – літ-. Відтоді люди почали спільну частину споріднених слів називати Коренем. І правильно вирішили: від неї, як від кореня дерева утворюються нові споріднені слова.
2.      Розгляд малюнка усне складання речень з цими словами.
3.      Ознайомлення із правилом.
(Підручник ст. 143)
(На екрані монітора слайд № 10,11)
Спільна частина споріднених слів називається коренем. Тому такі слова ще називають спільнокореневими. Наприклад вода, водичка, водний.
Міркуй так! Щоб визначити в слові корінь треба дібрати до нього споріднені слова.
Наприклад : спорідненими словами до слова лісовий будуть ліс, лісок.
4.      Самостійна робота учнів.
(На екрані монітора слайд № 12)
Запишіть слова. Позначте у них спільну частину – корінь.
Рід, рідний, рідненька, споріднені, поріднилися.

5.      Робота над скоромовками
(На екрані монітора слайд № 13)
Робота в парах
-          Прочитайте скоромовки.
На покосі косар косою косить.
Ворона проворонила вороненя.
-          Запишіть їх з пам’яті. Знайдіть у кожній скоромовці спільнокореневі слова і позначте в них корінь.


6.      Робота в групах.
(На екрані монітора слайд № 14)
-          Утворіть спільнокореневі слова, позначте корінь.

І – група                                  ІІ – група

Хата -                                       Мороз –
Дуб -                                         Риба –

До яких частин мови належать спільнокореневі слова?

7. Розрізнення нових форм слів від споріднених слів.
(На екрані монітора слайд № 15)

Я ходив сьогодні в ліс,
З лісу казочку приніс.
Розповім про голоси,
Що дарують нам  ліси.
                                           М. Сингаївський
У лікаря грачиха, грак,
І граченята встали в ряд;
Робити щеплення пора –
Для зміцнення пера.
                                            Г. Соколов
-          Прочитайте вірші.
-          Які слова віднесемо до нових форм, а які до споріднених слів? Чому?

8.Розрізнення слів, близьких за значенням, від спільнокореневих.
(На екрані монітора слайд № 16)

А) Розгляд таблиці.
- Що спільного між словами?
Слова, близькі за значенням                   Спільнокореневі слова
                                     
                                         Пастух
чередник                                                           пастушок
чабан                                                                 пасовисько
вівчар                                                              пасти

Б) Висновок:слова, близькі за значенням і спільнокореневі слова – це різні поняття.
VІ. Узагальнення знань.
                         (На екрані монітора слайд № 17)
  1. Гра «Добери спільнокореневі слова».
  2. 2. Творче завдання. Робота в групах.
                   (На екрані монітора слайд № 18)
  І – група                                                                        
Зібрати слова родичі  до слова сніг.               




ІІ – група
              Зібрати слова родичі до слова зима.

VІІ. Підсумок уроку.
(На екрані монітора слайд № 19)

Тестові завдання
  1. Що називається коренем слова?
       А) спільна частина слів;
       Б) спільна частина споріднених слів;
       В) різна частина слів.
2. Як визначити в слові корінь?
       А) дібрати споріднені слова;
       Б) дібрати різні слова;
       В) дібрати багато слів.
3. Виберіть спільнокореневі слова
       А) сова, совеня, совок;
       Б)  білий, білочка, білизна;
       В) син, синок, синівський.

VІІІ. Домашнє завдання. Диференційоване.

-          Завдання для дівчаток. До слова мама добрати споріднені слова, позначити корінь.

-          Завдання для хлопчиків. До слова мова добрати споріднені слова, які належать до різних частин мови, позначити корінь.







Тема: «Раз добром налите серце – ввік не прохолоне»
          А.. Дімаров  «Для чого людині серце»        3 клас
Мета: розширити уявлення учнів про жанр літературної казки; вдосконалювати навички свідомого і виразного читання; вчити визначати персонажів твору; розвивати зв'язне мовлення; вміння аналізувати; робити висновки; виховувати доброту, чуйність.
Обладнання: надувні кульки, мультимедійна презентація.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ПЛАН УРОКУ

І. Організаційний момент
Станьте діти, підтягніться.
Один одному всміхніться.
Сьогодні урок – відкритий для всіх
Багато гостей!
То ж вітаємо їх!

Сьогодні на уроці читання, ми познайомимось з новим твором, будемо мислити, читати, обґрунтовувати, робити висновки. Попрацюємо в групах. Це група «Читайлики», «Всезнайки», «Розумники», а також знайдемо хвилинку для відпочинку.
ІІ. Артикуляційна розминка
1.Cлухняний ротик.
Сядьте рівно. Спокійно вдихніть повітря через ніс і так само спокійно видихніть              ротом.
2. Гімнастика для очей
Прослідкуйте очима за рухом стрілок
1                                               2
3                                               4
5                                               6
3. Робота над чистомовкою (Слайд-1)
Ас – ас – ас – урок читання у нас
Бро – бро – бро – доброму скрізь добро
Ать – ать – ать – це потрібно запам'ятать
4. Девіз уроку  (Слайд-2)
Прочитайте девіз нашого уроку (всі разом)
Нехай не погасне бажання у вас
Творити добро на планеті Земля.
ІІІ. Прихід казкового героя (Заходить Доброта) (Слайд-3)
Ой, а хто ти дівчинко?
Я, Доброта. Там, де я з'являюсь розпускаються квіти і трави. Я приношу радість і доброту. Зараз ми з вами пограємо у гру «Добра справа». Правила гри:
Ви закриваєте очі і простягаєте руки. Я торкаюсь до вас чарівного паличкою. До кого я торкнуся, той називає, яку добру справу зробив сьогодні.
- Яку добру справу ти зробив сьогодні?
Доброта: Молодці, я бачу, що ви вже сьогодні встигли багато зробити добрих справ.
Вчитель: Сідай Доброта, будеш гостем на нашому уроці.
IV. Підготовка учнів до активного і свідомого засвоєння нового матеріалу.
Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ. А дізнаємося, який лише тоді, коли прочитаємо анограми.
те           ні         Лі        тур      ра        ки        каз                  (Слайд-4)
Літературні казки                                        (Слайд-5)

- Діти, а що таке казка?
(Казка – це народний, або літературний твір про вигадані, часто фантастичні події)
- Діти, а що називають літературними казками?
(Літературні казки – це казки написані автором).
V. Оголошення теми уроку.
Тема сьогоднішнього уроку записана на екрані. Прочитайте.
«Раз добром налите … - ввік не прохолоне». (Слайд-6)
- Якого слова, на вашу думку, не вистачає? (Серце)
І тема уроку:
«Раз добром налите серце – ввік не прохолоне» (Слайд-7)
Слово серце буде основним на нашому уроці.
- А що ви знаєте про серце? (Слайд-8)
(Серце орган людини)
 1 Аудіозапис серцебиття
              Візьміть свою ліву долоньку і стисніть її в кулачок. Ось таке завбільшки ваше серденько. А тепер давайте послухаємо.
, як б'ється наше серденько.
  2. Розповідь про серденько.
     Розповідає підготовлений учень.  Додаток 1   
VI. Вивчення нового матеріалу.
Сьогодні на уроці ми  будемо читати літературну казку «Для чого людині серце». Написав її Анатолій Андрійович Дімаров.
     1. Розповідь про автора.
Розповідь про автора підготувала група «Читайлики». Додаток 2
     2. Робота за підручником.
    Розгорніть підручник на с. 62.
- На що схожий заголовок казки  (На питання)
- Чи є це речення питальним? (Ні)
- Прочитайте заголовок з питальною інтонацією (Усі разом)
- Спробуйте пояснити для чого людині серце?
Вчитель:
Добре, я зрозуміла вашу думку. Можливо хтось із вас змінить свою позицію протягом уроку.
3. Словникова робота (Слайд-10)
     Перед тим як читати казку, ми з'ясуємо значення незрозумілих слів, для того щоб     краще зрозуміти зміст казки.
Це завдання підготувала нам група «Розумники».
Читання «Луною» (за сильнішим учнем)
Плем'я – рідне, народ спільного походження.
Дошкулити – завдавати шкоди.
Жевріти – тліти, слабо горіти.
Крижане – зроблене з криги.
Ринутись – кинутись.
Одноплемінників – з одного племені.
- Зачитайте дієслова.
- До слова крижане доберіть синоніми (Холодне, льодяне).
- А тепер з цим самим словом складіть питальне речення .
4. Робота над казкою.
Первинне сприймання казки.
Зараз, діти ,будьте уважні. Я починаю читати казку. Хтось із вас продовжить її читати. Коли ми дочитаємо дамо відповідь на таке запитання:
- Які казкові персонажі зустрічалися у казці?
1 – частина – читає вчитель.
2 – частина – діалог читають в особах «Читайлики»
3 – частина «Бджола і бджілки»
4 – частина  «Рибки»
- Які казкові персонажі зустрічалися у казці?  (Слайд-11)
(Дерев'яні чоловічки, лікар, дівчинка, хлопчик)
- Як ви гадаєте, хто головний герой казки?
          Де відбулися описані події?
 5 Фізкультхвилинка-
Не можем без казки
у світі ми жити,
бо казка нас вчить,
як потрібно дружити,
як зло подолати,
і добрим ставати.
Робимо вправи разом,
дружно руки підіймайте,
все чудово – опускайте.
Нахиліться. Розігніться.
Станьте прямо, усміхніться.
6. Відтворення змісту прочитаного.
- Кого зустріли дерев'яні чоловічки у своєму лісі?
            - Що здивувало дерев'яних чоловічків у цій звичайній дівчинці?
- Чому чоловічки сприйняли сльози дівчинка за дощ?
(Бо вони ніколи  н е  плакали і не знали, що таке сльози, не мали почуттів)
- Чому чоловічки не знали ніяких почуттів?
- До кого порадила дівчинка чоловічкові звернутися?
7 . Перегляд мультфільму.  (Слайд-12)
Зараз ми переглянемо уривок із мультфільму «Для чого людині серце». Мультфільм без звуку.
Подумайте, яка розмова могла б відбутися між казковими персонажами. І використовуючи технологію «Запитай-відповідай» поставте запитання.
8. Група Розумники ставить запитання.
1. Що сказав лікар, яким було серце злої людини? (Жовте і зморщене)
2. Яким було серце байдужої людини? (Блискуче, як пластмасова кулька)
3. А яким було серце людини, яка дбала тільки про себе.(Похмуре,сіре,важке.)
4. А у доброї людини, яке було серце? (Велике та світле)
5. Яке серденько вставив лікар дерев'яному чоловічку?
- Як змінилося життя чоловічка, коли йому лікар вклав серце доброї людини?
(Він почав відчувати те, що відчуває людина. В нього появились почуття радості, смутку, жалю).
9. Вибіркове читання. Аналіз змісту.
- Прочитайте, кого знайшли дерев'яні чоловічки взимку у лісі.
- Скажіть, що могло статися з хлопчиком?
- Прочитайте, що сталося із серцем чоловічка від розпачу. (Пекучим жалем пройнялося).
- Чи вдалося врятувати хлопчика?
- Хто його врятував?
- Як ви думаєте, чи можна дерев'яного чоловічка вважати героєм?
(Так, бо він ціною свого життя врятував життя хлопчику).
- А як би ви вчинили, коли б опинились у такій ситуації?
10.Робота в групах.
    Група «Читайлики»
Поміркуйте і скажіть:
      - Якби на вашу думку, склалося життя чоловічка, якби він обрав інше серце?
Додаток 3
   - Група «Всезнайки»
Використовуючи технологію «Займи позицію»
Визначте:
Серце людині для того, щоб жити і любити себе…

Серце людині для того, щоб жити і любити інших…

Додаток 4
      Група «Розумники»
Складіть сенкан з іменником серце.
- Що таке синкан?
Додаток 5
V. Узагальнюючий аналіз казки.
    – Скажіть, чи можна цю казку назвати чарівною.
       Доведіть свою думку.
    - Чого вчить нас казка?
    - Яка головна думка казки?
(Тільки серце відрізняє справжню людину від дерев'яного чоловічка, дає можливість насолоджуватись життям і навіть жертвувати ним заради іншої людини).
Гра «Скарби людського серденька»
Ми пограємо у гру «Скарби людського серденька»
На столі лежать записані скарби – слова  (Любов, зло, ненависть, піклування, милосердя). Вам потрібно визначити:
- Які скарби ви візьмете до людського серденька, а які назавжди викинете у смітник.
(На дошці прикріплене серце, а біля дошки стоїть смітник. Діти вибирають слова-скарби і прикріплюють до серденька, а інші слова викидають у смітник).
- Зачитайте, які скарби ви назавжди поклали до серденька.
- Яка людина містить у серці всі ці скарби? (Добра)
Висновок:
Життя – це боротьба двох протилежностей добра і зла. Зло ми викинули назавжди із свого серденька. А добро повинно перемагати і жити у серці, бо добрих людей в житті більше.
 Робота над пам'яткою   (Слайд-14)
Використовуючи всі ці скарби людського серденька попрацюємо над пам'яткою.
Прочитайте пам'ятку, як ви її розумієте?
VI. Підсумок уроку.
 1. Коло думок.
Вчитель:
Прошу вставити і підійти всіх до мене. Давайте утворимо коло.
І тепер спробуємо дати відповідь на запитання, яке було поставлено на початку уроку «Для чого людині серце?»
Серденько – це хатинка для добра і любові. Нехай же у ваших серденьках ніколи не згасне вогник любові і милосердя, який запалився  на сьогоднішньому уроці.
- А чи хочете ви всю свою доброту подарувати людям нашої планети? (Так)
Підійдемо до віконечка і випустимо кульку, як символ нашої доброти.
Діти усі разом повторюють слова,коли випускають кульку:
Лети, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Хай оживає істина стара,
Людина починається з добра!
2. Самооцінювання. (Слайд-15)
- Ви всі дуже добре працювали сьогодні на уроці.
А зараз будь-ласка самостійно оцініть свою роботу на аркуші само оцінювання. Розташуйте себе на певній сходинці знань. Зверніть увагу на пояснення до сходинок.
Я роботи перевірю і виставлю оцінки за сьогоднішній урок.
3. Домашнє завдання.  Диференційоване.
Група «Читайлики»  - Поділити текст на частини і скласти план.
Група «Всезнайки» - Скласти характеристику дійових осіб.
Група «Розумники» - Підібрати прислів'я про доброту.
4. Подарунок від Доброти
(Виходить дівчинка Доброта)
Діти, я побачила, що у ваших серденьках живе любов і щирість, тепло і милосердя. А на згадку про наш урок я хочу подарувати вам і нашим гостям ось ці сердечка. Нехай вони завжди надихають вас на добрі вчинки.(Звучить музика )





ТВОРЧІ ВПРАВИ НА УРОКАХ ЧИТАННЯ

1. З кожного слова – по одному звуку, щоб вийшло нове слово.
     Називаю слова. Учні повинні скласти з них слово таким чином: взяти з першого слова перший звук і позначити його буквою, а з другого – другий, з третього – третій і т.д.
     Виграє той, хто першим складає слово і правильно прочитає його.
Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
Мало, дим. сир (мир);
Пара, перо, він, мама, канал (пенал);
Заєць, лис, ломи, собака (зима);
Звір, лось, шишка, лини, корито (зошит);
Рука, нема, рада, сади, насос, фабрика, записка (редиска);
Лава, лин, бамбук, молодий, батон (лимон).
    
     2. Чарівні клітки.
с
о
м
о
с
и
м
и

с
о
н
о
с
а
н
а

л
а
н
а
л
е
н
е





Звідки прилетіла сніжинка?
1) Встав у ці клітки букви:
с, о, м, о, с, и, м, и
щоб вийшли слова: сом, оси, ми
у ширину і довжину.

2) Встав у ці клітки букви
с, о, н, о, с, а, н, а
щоб вийшли слова: сон, оса, на
у ширину і довжину.

3) Встав у ці клітки букви
л, а, н, а, л, е, н, е
щоб вийшли слова: лан, але, не
у ширину і довжину.


     3. За алфавітом.
     На дошці висить таблиця з алфавітом. Кожна цифра відповідає порядкові, місцю букви в алфавіті: а-1, б-2, в-3 і т.д.
     Наприклад, слово абрикос цифрами пишеться:
                   1, 2, 20, 10, 14, 18, 21.
     Матеріал для гри:
2, 23, 20, 31, 14 (буряк); 3, 7, 6, 17, 12, 6, 31 (ведмідь); 3, 24, 16, 11, 27, 34 (вулиця); 29, 15, 19, 16, 1 (школа); 10, 19, 29, 11, 23 (зошит); 15, 18, 11, 9, 15, 1 (книжка); 24, 28, 7, 18, 31 (учень); 2, 1, 23, 31, 15, 12, 3, 30, 11, 18, 1 (Батьківщина).
     4. Шаради складів.
     Називаю слова, вказую, які склади цих слів треба взяти, щоб утворити нове слово. Наприклад: треба взяти другий склад слова сама, і перший – слова лоша, щоб утворилось слово мало.
     1) Перший склад слова бетон, другий – слова вересень і другий – слова ваза (береза).
     2) Перші склади слів черепаха, редиска, вигін, кипіти (черевики).
     3) Перший склад слова помідор, перший і другий - слова неділя і другий - слова кілок (понеділок).

5. З букв одного слова.
     З букв даного слова учням за певний час за допомогою словничків скласти і записати слова:
     Ведмідь (мед, мідь, дім, дві, дід);
     Айстри (старий, три, рис, сир, тир);
     Акваріум (мак, кава, міра, кара, рама, ріка, Віра, кір, рука, крам, вік);
     Диктант (нитка, так, тин, кит, кат, танк);
     Екскурсія (рік, сік, кір, сук);
     Жайворонок (жар, вкрай, ворон, корова, корона, край, кран, кров, нова, ножовка, нора, рак, район. рано, ранок);
     Компас ( кома, копа, каса, сом, мак, сам, смак, оса);
     Космонавт (сон, мак, сом, коса, кома, так, сова, мова, носок, сам, танк, вона, станок, там, танок).

     6. Алфавіт і чотири арифметичні дії.
     Потрібно прочитати слово, пригадати, на якому місці в алфавіті кожна його буква, і або від цього числа відняти, або до нього додати, або його поділити, або помножити на якісь числа, щоб вийшло нове число – показник букв за алфавітом у новому слові.
     Наприклад, коли зі слова буряк треба зробити слово заєць, то слід записати так:
         б  у  р  я  к                    п  и  с  ь  м  о                п  е  н  а  л
          +  -  -  -   +                     -           -  +  +                +  +  -  -  +
          8 23 13 6 16                  4          20 10 15           4 21 11 17 15
          з  а  є  ц  ь                     л  и  с  и  ц  я               у  ч  е  н  ь

          о  л  і  в  е  ц  ь             в  у  л  и  ц  я                п  і  в  е  н  ь
          +  -  -  +  +  -  -              +  -  +      +  -                 +  -  +  +  +
           2 9 6 9 15 12 30           3 13 7     11 13              14 10 13 17 3
          р  е  д  и  с  к  а             д  и  т  и  н  а               я  б  л  у  н  я

          ц  и  б  у  л  я                ч  е  р  е  м  х  а
           -  -  +  -  -  -                    -  +  -  +  -  -  +
          7 4 26 13 13 15              8 12 4 5 11 7 20
           п  е  ч  е  в  о                 п  о  м  і  д  о  р

 

     
7  Гра “Падають шишки”.
Вчитель підставляє шишку з написом букви на позначення голосного праворуч або ліворуч стовбура (малюнок), на якому написані букви на позначення приголосного. Учні утворюють і читають прямі та обернені склади.
                               
        8  Гра - читання “Відшукай пеньок”.
Слова, слова, слова, слова, слива, слова.
Слива ,злива, слива, злива, слива, слива.
Трава, трава, трава, трава, дрова.

                           9  Гра “Слово заблукало”.
а) Карась, сом, в‘юн, борсук, окунь, краснопірка.
б) Матіола, троянда, береза, конвалія, ромашка, волошка.
     

                               10 “Блискавка”

Починаємо читати мовчки текст у звичайному темпі. За командою “Блискавка” учні починають прискорювати темп читання. Діти повинні намагатися читати якнайшвидше. “Блискавка” триває 20-30 секунд. Після цього можна переказати  прочитане сусідові або собі. Можна поставити запитання до прочитаного уривка.

                                     11 “Віконце”

З картону вирізається “віконце” розміром 14х7 см. Читаючи текст, це “віконце” накладається на сторінку книги так, щоб верхній зріз “віконця” збігався з початком абзацу. Цю частину тексту, яка відкривається у “віконці”, треба прочитати мовчки з найбільшою швидкістю. Потім переказуємо текст.

                                     12 “Хвиля”

Починаємо читати у довільному темпі вголос. Поступово збільшуємо силу голосу, доходимо до вершини і починаємо зменшувати.

                                    13 “Губи”

Щільно стиснути губи, притулити до них палець лівої руки так, щоб губи під час читання не могли рухатися. Розпочинаємо мовчазне читання.

                                     14 “Буксир”

Учні починають читати текст мовчки, а одночасно з ними виразно і вголос цей самий текст читає вчитель або учень, який добре читає. Його темп має бути дещо швидшим від середнього.

                                            Висновки  
      Організація нестандартного уроку передбачає створення умов для оволодіння школярами прийомами розумової діяльності. Оволодіння ними не тільки забезпечує новий рівень засвоєння, але і дає істотні зрушення у розумовому розвитку.
      Отже, ефективність навчального процесу багато в чому залежить від уміння вчителя правильно організувати урок і грамотно вибрати ту чи іншу форму проведення заняття. Нестандартні форми проведення уроків дають можливість не тільки підняти інтерес учнів до предмету, що вивчається, але і розвивати їх творчу самостійність, навчати роботі з різними джерелами знань.
     Такі форми проведення занять "знімають" традиційність уроку, оживляють думку. Однак необхідно відзначити, що занадто часте звертання до подібних форм організації навчального процесу недоцільно, тому що нетрадиційні уроки можуть швидко стати традиційними, що в кінцевому рахунку призведе до падіння в учнів інтересу до предмета. 
     Вважаю, що нестандартні уроки з використанням мультимедійних презентацій допомагають ефективно вирішувати наступні дидактичні завдання:
-          сформувати мотивацію до навчання;
-          засвоїти базові знання з предмета;
-          сформувати навички самоконтролю.
    Дану технологію можна розглядати як пояснювально – ілюстративний метод навчання,основним призначенням якого є організація засвоєння інформації на основі сполучення навчального матеріалу з його зоровим сприйняттям.
    Тому застосування інформаційних технологій з нестандартними уроками створює широкий спектор можливостей для реалізації дидактичної мети, усвідомлення і застосування нових знань, розвитку творчості, формування образного мислення, виховання любові до навколишнього світу.




                Список використаної літератури

1. Гудзік І.П. Розвиток навички читання:Методичні рекомендації. – К.:Освіта, 2003.
2.  ЛевченкоТ.Г. Українська мова.Дидактичні картки 1- 4 класи. – Х.:Основа, 2009.
3.  Нетрадиційні уроки в початковій школі – Харків:ТОРСІНГПЛЮС,2006.
4.  Паскаль Н.С. Використання гри на уроках читання //Початкова школа. – 1997. - №6
 5. Пономаренко З.Г. Мультимедійна підтримка навчального процесу//                          Початкова школа. – 2012. - №1,2.    
6.  Савченко О.Я. Читання в початковій школі . – К.:Освіта 2006.




ДОДАТКИ


Додаток 1
Серце – орган тіла людини. Серце – це мотор людини. Воно забезпечує кровообіг. У дорослої людини серце робить 72 удари за хвилину. Воно за хвилину може перекачати від 5 до 30 літрів крові. За день людське серце виробляє таку кількість електричної енергії, що її вистачило б машині, щоб проїхати 32 кілометри. Воно може битися, якщо навіть відокремити його від тіла, до тих пір, поки буде отримувати необхідну кількість кисню.

Додаток 2
Біографія Анатолія Дімарова
Письменник Анатолій Дімаров народився 5 травня 1922 на хуторі Гараськи (офіційно Миргород) на Полтавщині в сім’ї учителя Андроніка Гарасюти. Коли родину розкуркулили, батьки заради безпеки дітей розлучилися: мати вказала що чоловік помер, змінила документи і дала дітям своє дівоче прізвище. Анатолій виріс під прізвищем Дімаров.
У дитинстві пережив Голодомор в Україні 1932—1933. Юнак, після закінчення середньої школи, був мобілізований до армії. Воював на Південно-Західному фронті, побував в окупації, був командиром партизанського загону, його поранено й сконтужено. Нагороджений, як учасник війни, орденами й медалями.
У 1949 р. він видав першу збірку оповідань «Гості з Волині».
Протягом 1950–1951 рр. А. Дімаров навчався в Літературному інституті ім. М. Горького в Москві, у 1951–1953 рр. — у Львівському педагогічному інституті. Закінчивши навчання, працював редактором у видавництвах. А. Дімаров є автором нарису «Дві Марії», збірки оповідань та новел «На волинській землі», «Волинські легенди», «Через місточок», повісті «Син капітана», збірки повістей та оповідань «Жінка з дитиною», романів «Його сім’я», «Ідол», «І будуть люди». Творчий доробок письменника складає кілька десятків томів.
В 1960-ті роки виходили частини роману «І будуть люди» (1964, 1966, 1968). За останню — «Біль і гнів» (1974, 1980) автор був удостоєний премії. Утім, читацький загал визнав А. Дімарова ще раніше; перші романи «Його сім’я» (1956) та «Ідол» (1961) завоювали популярність у читача.
Найулюбленішим жанром письменника в роки творчої зрілості стали «історії»: сільські, містечкові, міські — започатковані збіркою «Зінське щеня» (1969), що народжувалась у поліському хуторі Малий Тікач, мешканці якого «породичалися» з більшістю людських цнот і вад. Соціально та психологічно болючі питання зринають і після знайомства з книжкою «Постріли Уляни Кашук» (1978) — вона разом із попередньою увійшла до 44 підсумкового видання А. Дімарова «Сільські історії» (1987). Про це ж розмірковує автор й у книжках «Містечкові історії» (1987) та «Боги на продаж. Міські історії» (1988).
Анатолій Дімаров написав кілька захоплюючих книжок для дітей: «Блакитна дитина», «На коні і під конем», «Про хлопчика, який не хотів їсти», «Для чого людині серце», «Друга планета», «Тирлик».
В оповіданні з казковою формою «Для чого людині серце» йдеться про плем’я дерев’яних чоловічків, які «не мали сердець, тому не могли ні любити, ані ненавидіти, не знали, що таке радість і гнів, злість або співчуття». Але доля звела одного з чоловічків із лікарем, який збирав серця померлих людей. Він і подарував дерев’яному чоловічку серце доброї людини. Отримавши це серце, колись байдужий до всього чоловічок навіть жертвує своїм життям заради того, щоб врятувати хлопчика, який замерзає у лісі. Цим оповіданням письменник підкреслює, що тільки серце відрізняє справжню Людину від дерев’яного чоловічка, дає можливість насолоджуватись життям, навіть жертвувати ним заради іншої людини, що саме серце є справжнім багатством людської душі.
Працював у газеті «Радянська Волинь».

Додаток 3
Ми міркуємо, якщо дерев'яний чоловічок обрав би серце злої людини чи байдужої, він би дбав тільки про себе, любив тільки себе. Його серце було б наповнене ненавистю і жорстокістю. Дерев'яний чоловічок не надавав би нікому допомоги. І тоді не врятував би хлопчика. Він прожив би байдуже життя, не знаючи, що таке любов і співчуття.

Додаток 4
Ми вважаємо, що серце людині для того, щоб жити і любити інших.
Любити інших – це значить творити добро, бути щирим, милосердним. Завжди бути готовим допомогти старшим, підтримати менших.
Думаємо, коли б люди з любов'ю ставились один до одного, то зникло б на землі зло і жорстокість. Життя стало світліше і щасливіше. Кожна посмішка людини, якій би ви допомогли, зробила і вас щасливою.
Твердимо, що любляче серце має бути безкорисливим. Не ждіть слави і похвали, любіть людей тихо, непоказано.
Отож, нехай добрими, і люблячими будуть наші серця.

Додаток 5.
Сенкан
Іменник: серце.
Прикметник: щире, турботливе.
Дієслово: б'ється, любить, тремтить.
Речення: Добре серце врятує світ.
Синонім: любов.




1 коментар: